Monday, January 18, 2010

paBiLa mEnteRi kEwaNgan beRbiCaRa



aku bukan AJKT perubatan
aku bukan fasi SC
aku bukan superman
aku bukan semut merah
aku bukan tony hawk pro skaters..
aku x layak menjadi smua itu..
aku lemah tanpa kamu..
tp aku cuber utk bersuare ats satu prinsip iaitu..
aku percaye bhawa stiap org ade ade satu kuase yg letaknye jauh di lubuk hati gumpalan darah seseorg manusia yg bernama hati..
dan kuasa imuniti itu dinamakan HUMAN RIGHTS..
aku sekadar ingin berkonsi pendapat..


aku mengaku aku seorg yg sgt berkire dlm perbelanjaan..
boley dikatakan mata duitan jgk ar..
dan aku rase diri aku nih trok sgt ats sebab terlalu berkire..

tetapi..

smlm biler aku bace risalah tibbians yg baru smpi dr cairo..
tajuk yg menjadi penghias ruang koran ialah..

KENAIKAN HARGA SEWA RUMAH YG SEMAKIN MENJADI2..
klu bab harge rumah sewa yg mahal nih..
mule ar kiter nk mencarut2 kat tuan rumah yg letak hrge rumah tinggi giler yg x sepadan dgn keadaan dan fasiliti rumah..
tp..
penah pikir x yg sebenarnyer punce kenaikan hrge rumah tuh adelah dtg dr kelemahan diri kier sndri?

x percaye?
meh aku terangkan..

smua tuh ats kelemahan diri kiter yg mls utk memahirkan diri dlm berbahasa arab..
mls utk berbalah dgn tuan rumah dengan alasan..
"alah,,mahal 100 aje pon,,kiter dok 5 org,,x terase sgt ar die pnye mahal tuh"
ayt di ats nih mmg nmpk sgt org yg berkate itu sgt tidak berkira dlm soal wang..
dan die juga seorg yg amat mulia jika die meniatkan 100 genih utk ats dasar bersedekah kpd tuan rumah..
aku pon x salahkan org yg mengunkapkan dialog itu sbb aku pon tau,,
kiter dak2 mara dpt bnyyk duet and cukup jer nk byr duet sewa rumah..
tetapi!
pernah x kiter fikir utk generasi kiter yg akn dtg bagaimana kesannyer terhadap mereka?
pikir2kanlah..

itu perkare yg mmg sgt jelas..
da boley dinilai dgn mata kasar..
cube kiter lihat dr sudut gelap atau dari segi englishnyer aku panggil blind side..

psl teksi..
klu biase nk pegi istad gamaah 3 genih jer pttnyer..
ade pemandu teksi yg letak 4 genih..
kiter pon ape lg..
mls pnye psl nk tahan bbnyk teksi and nk cepat je keje..
maka bersetuju dgn harge 3+1 genih yg diinginkan oleh pemandu teksi itu..
maka dlm teksi pon berlakulah perbualan ini..

"weh,,teksi nih tipu kiter segenih doe,ptt 3 genih jer"

maka seorg manusie yg x berkire dlm soal kewangan ini mula mencelah"
"ala rilek ar doe,,die tipu kiter segenih,,xmiskin pon kiter hilang segenih,,die pon x kaye dgn segenih tuh"

ade betol kate2 org yg x berkire tuh..
sgt2 betul..
klu dipikirkan dr sudut kepentingan diri,,
mmg xde effect pape pon 1 genih tuh..

tp sygnyer..
jika dipikirkan tntg naseb yg akan menimpa ke ats junior2 iaitu generasi yg akn dtg pd tahun2 strosnyer..
klu soal tidak berkire ini berterusan,,
mka tidak mustahil tambang yg asalnyer 3 genih boleh melonjak menjadi 10 genih..

mengikut kate senior yg dah lame menatap kat sini..
bnyk kenaikan yg telah mreka alami..

falafil 50irsh da jd segenih..
trump rubu' da jd nus..
harge rumah toksah citer ar..
ade due org akhawat tuh..
dok rumah 2 org aje..
means rumah tuh kecik ar..
tp..
sewa mmg mahal tahap giler nk mmpos..
2000 genih..
kpale hotak die!!
nih smua ats kelemahan diri kiter yg...
"aahhh,,,amek jer ar,,duet ade,,xyah risau"
"aaahh,,amek jer ar,,mls aku nk bertekak ngn org arab tuh"
"aahhh,,amek je ar,,mls aku nk dnga org arab tuh ckp,,aku aku paham pon"

hurm..
cmnih ar..
aku cadangkan,,
xyah deal harge dulu..
naek jer tros teksi tuh..
then da smpi baru bayar..
brape bayarannyer?
haa..itu kene tnye senior ar..
contoh mcm kat ats nih ar..
dr asrama nk ke istad gamaah
menurut senior,,patutnyer 3 genih jer..
tp,,
slame 4 bulan aku dok kat alex nih..
klu deal harge dulu sblm naek teksi,,mesti driver tuh letak 4 genih..
aish..
mmg driver taxi tuh da attack nk kaut duet2 dak malaysie..
tp..
ade skali aku wat eksperiment,,
aku naek jer taxi tuh tnpe deal harge..
then da sampai istad gamaah tuh,,
aku tros hulur cukup2 3 genih kat driver taxi tuh
(sambil wat muke seposen)
dah bagi tuh xyah pandang muke driver tuh,,
or jgn sekali2 cube utk tnye driver tuh cukup ker x..
tros jer blah buat muke xtau..
klu ade yg pandai wat muke tuh,,
buat ar muke bajet mcm da dok kat mesir nih 10 tahun k..
klu tnye jgk mmg carik nahas ar..
bukan carik nahas ar..
cume driver tuh akan dpt mengesan bhawe korg sbnrnyer xtau hrge tambang sebenar..
dan korg akan berade dlm keadaan yg bhaye..


alhamdulillah..
lps wat cmtuh..
aku dgn jayenyer berjaye mendapatkan harge 3 genih utk pegi ke istad gamaah dari asrama..


p/s: 1) klu nk gune care nih make sure kene tau ar harge tambang yg sebetol2nyer dari para senior kiter yg hebat2 belake dlm bertutur dlm bhase arab..

2) persiapkan diri korg dengan kemahiran petah berbhase arab sebagai stand by klu2 driver taxi tuh x puati ker,,ape ker,,nk itu ar,,nk ini ar..

tuh jer..
sayangi generasi akan datang..
majulah taxi..
utk alex..
wallahualam


*aku dnga,,ade ura2 mengatakan bhawa thn nih ,mara da x hntr stdent gi mesir,,klu btol,,maka tiada lagi generasi yg strosnyer slps kiter (batch thn 1 2009)..hanye khabar angin~
klu aku tersilap,,btolkan aku..
*smua nih hanyelah pendapat semata-mata..maybe org len ade pendapat slain nih..



2 comments:

Anonymous said...

aku stuju dengan cara naek teksi dulu baru bayar tuh..bagus.bagus.bagus
tapi nak kongsi tips sket..
lipat2 duet tuh..gulung2 dulu
kasi pastu blah
tyme dye tengah kire2 bape la budak ni kasi aku..
kite da blah..hua3
tapi biar lah harge berpatutan..
okey =) mari bekerjasama dalam arena penjimatan =P

arep14 said...

tips yg smart..
akan disebarkan dari mulut ke mulut..
bgs3..